Nechcete zbytočne kupovať nové originálne turbo alebo repasované? Poradíme vám pár rád ako spomaliť opotrebovanie turba. Toto môže pomôcť hlavne autičkárom, ktorí vytáčajú svoje motory a ľuďom, ktorí nie sú priliš znalí.
1.Turbodúchadlo musí mať aj svoj odpočinok. Väčšina turbodúchadiel je chladené vzduchom, ktorý je v okolí alebo motorovým olejom. Keď motor po dlhšej jazde alebo náročnej vytáčacej nahánačke vypnete, bude vystavené vysokým teplotám. Vtedy sa aj často ukáže, ak ste už turbo menili či ste naozaj kúpili kvalitné repasované turbo alebo originálne turbo. Nemusí to byť vidieť hneď po takejto prvej jazde.
Aby ste predišli možným poškodeniam turba, odporúčame urobiť niekoľko krokov. Po dlhej alebo náročnej jazde nechajte motor pred vypnutím bežať aspoň minútu alebo pár sekúnd. Pri teplote turba sa nebavíme o desiatkach stupňov, ale o stovkách. Niekoľko desiatok sekúnd stačí aby sa turbo ochladilo a vyhlo sa poškodeniam. Druhov možnosťou je pár kilometrov pred zastavením zvoľniť tempo. Väčšinou, ale nevieme odhadnúť kedy zastavíme. Nové autá už samé nechávajú po zastavení motor bežať aby sa ochladilo turbodúchadlo aj celý motor. Pri starších autách to, ale nie je.
Ak ste ešte nevideli ako môže byť turbo zahriate, odporúčame pozrieť videá na internete. Je to naozaj sila.
2. Počas prvých minút jazdy by ste nemali motor vytáčať do vysokých otáčok. Najskôr by ste mali niekoľko minút pokojne jazdiť aby sa motor zabehol a potom môžete začať poriadne šlapať na plyn. Počas prvých minút sa turbo premaže olejom aby správne fungovalo. Na záver nie je vhodné aby ste auto túrovali do vysokých otáčok pred vypnutím motora. Nakoľko potom turbodúchadlo sa bude točiť bez oleja, takže na sucho, čo môže závažne poškodiť turbo v aute.
3. Áno, áno, áno. Turbo je nutné aj niekedy vytočiť. Platí to pre motory s variabilnou geometriou rozvádzacích lopatiek(väčšina dnešných motorov). Ak chodíte kľudne a podľa predpisov, môže dôjsť k zatuhnutiu lopatiek. Počas vytočenia(akcelerácie) sa regulačné lopatky pohybujú medzi krajnými polohami čím znížia riziko zatuhnutia.
4. Samozrejmosťou je pravidelná výmena motorového oleja. Olej by sa mal meniť po každých 15-20 tisíc kilometroch. Odporúčame olej meniť pravidelne a zbytočne sa tak vyvarovať možným poruchám. Olej môže obsahovať rôzne nežiaduce častice, ktoré môžu zničiť turbodúchadlo alebo znížiť jeho životnosť. Pri pravidelnej servisnej prehliadke dochádza aj k výmene vzduchových filtrov, ktoré sú nutnou súčasťou pre správny chod motora a jeho častí.