Prepĺňané agregáty dnes najmä na našom trhu dominujú. Atmosférickým nedali žiadnu šancu - prekonávajú ich najmä krútiacim momentom a pocitovou silou. Majú však aj nevýhodu, turbo sa vie pokaziť na mnoho spôsobov.Na trhu s novými autami dnes dominujú vozidlá, ktoré majú pod kapotou okrem samotného agregátu ešte aj jeden povolený doping - turbodúchadlo. Prepĺňané jednotky z hľadiska dopytu i ponuky klasické atmosférické motory odsunuli na okraj záujmu. Platí to najmä pri vznetových strojovniach, aj zážihové sa však čoraz viac spoliehajú na zvyšovanie plniaceho tlaku za pomoci “slimáka”.
Samozrejme, okrem preferencií vodičov za to môže aj legislatíva, ktorá automobilky neustále tlačí do znižovania emisií. Veľa z nás ešte stále preferuje technicky jednoduchšie a tým pádom spravidla spoľahlivejšie a lacnejšie atmosféry. Iní siahnu po oturbenej, no jazdia na nej ako na “starej a poctivej” neprepĺňanej jednotke.
K motoru s turbodúchadlom pritom treba pristupovať s ohľadom na jeho charakter. Samotné turbo si vyžaduje špeciálne zaobchádzanie. Ak však už “prepísknete”, je dobre vedieť, ako sa dá rozoznať, že váš mechanizmus prepĺňania začína mať technické problémy. Identifikovať ich môžete na základe nasledovných šiestich indícií.
1. Pískanie turba
Tento príznak je počuť nielen v kabíne, upozorniť vás na neho môžu aj okoloidúci. Turbodúchadlo totiž vie byť pomerne hlučné. Ak začína pískať so stúpajúcimi otáčkami, znamená to, že môže byť pokazená jedna z turbín - pískajúci zvuk spôsobuje trenie kovu o kov. V tomto prípade sa odporúča kontrola odborníkom a prípadná oprava či výmena chybného dielu.
2. Modrastý dym
Ak vám z výfukov vychádza dym, ktorý je nezvyčajne modrý, ukazuje pravdepodobne na poruchu turba. Tento odtieň spravidla vzniká pri nedostatočnom tesnení vnútorných komponentov. Turbína, ktorú roztáčajú výfukové plyny, je totiž mazaná i chladená práve prostredníctvom oleja.
Po dlhšom používaní však môže dochádzať k drobnému úniku mazacej kvapaliny, ktorá následne v zahriatom potrubí vyhorí a z výfuku “vyletí” v podobe modrastého dymu. V závislosti od rozsahu poškodenia sa tento problém môže dať vyriešiť výmenou tesnenia či dokonca kompletným repasom turbodúchadla.
3. Zvýšená spotreba oleja
S predchádzajúcim bodom nevyhnutne súvisí aj zvýšená spotreba oleja. Ak ho musíte dolievať príliš často, okrem iného sa odporúča skontrolovať, prípadne vymeniť, tesnenia turba. Netrúfate si na tento úkon? Rozhodne sa oplatí navštíviť odborníkov.
4. Čierny dym
Uhľovo-čierny dym zapríčiňuje nedostatočný prívod vzduchu. Pri samotnom spaľovaní potom v explozívnej zmesi nastáva nerovnováha v prospech benzínu či nafty, ktorá sa prejavuje práve tmavým dymom. Príčinou sú zväčša netesnosti sania či veľmi zlá kondícia vzduchového filtra. Určite občas skontrolujte ich stav, môžete tým predĺžiť životnosť turbodúchadla.
5. Pokles výkonu
Ak vášmu automobilu citeľne poklesne výkon, často ide o vážnu chybu prepĺňacieho mechanizmu. Zvyčajnou príčinou je porucha turbíny, ktorá sa stará o nasávanie vzduchu. Ak neriešite napríklad spomínané pískanie, môže prísť až k odtrhnutiu lopatiek, čo v podstate turbo znefunkční.
Tento stav napravíte výmenou kompresorovej turbíny, určite sa však odporúča skontrolovať aj vnútornú časť samotného sacieho traktu - pravdepodobne obsahuje stopy po zničených lopatkách, ktoré by mohli poškodiť nové súčiastky.
Strata výkonu môže ukazovať aj na problém s turbodúchadlom, ktoré disponuje lopatkami s variabilnou geometriou. V ich prípade totiž pomerne často prichádza k čiastočnému blokovaniu či úplnému zadretiu rozvádzacej lopatky, ktoré spôsobujú sadze. Kvôli tomu potom turbodúchadlo nie je schopné zvýšiť plniaci tlak motora. V tomto prípade často stačí mechanizmus vyčistiť, prípadne predísť ďalšiemu hromadeniu sadzí.
6. Príliš vysoký plniaci tlak
Poruchy sa nevyskytujú len pri rotujúcich komponentoch turbodúchadiel, pokaziť sa vie aj podtlakový ventil, ktorý má na starosti reguláciu plniaceho tlaku. Niekedy pritom stačí skontrolovať podtlakové hadičky a riešenie problému je na svete. Alternatívne sa oplatí preveriť aj pohyblivosť samotného ventilu - ak je zaseknutý, nemožno sa diviť, že neplní svoju funkciu.
Škoda len, že túto komplikáciu spozorujete len ak vás vaše auto informuje o plniacom tlaku, čo pri bežných vozidlách nie je pravidlom. Medzi našimi čitateľmi sa určite nájde množstvo ľudí, ktorí majú svoje skúsenosti s turbodúchadlami, ich neduhmi a následnými opravami. Máte ešte nejaké tipy, ktoré iným ušetria nervy i peniaze? Budeme vďační, ak sa s nimi podelíte v diskusii.
ZDROJ: Autobild.cas.sk